Måltider - Förskolan Pärlan

På förskolan Pärlan är måltiden en viktig del av dagen. Dels för att barn behöver näring för att fungera och utvecklas, men även ur en pedagogisk synvinkel. Måltiderna är en fantastisk stund för samtal, att lyssna till varandra, vänta på sin tur, träna bordsskick m.m.

Maten på Pärlan är hälsosam, varierande och lagas från grunden. Den serveras direkt utan varmhållning. Maten ser aptitlig och lockande ut. Grunden är nötfärs, kyckling, fisk, nötkött; ibland vegetarisk. Både i och till maten finns mycket grönsaker. Bara de nyttiga fetterna, olivolja,rapsolja och smör används vid tillagning.

Till maten serveras fullkornspasta, råris eller potatis. Maten är skonsamt lagad: oftast kokt eller lagad i ugn. Vi strävar efter att ha ekologiska och svenska produkter, om möjligt närproducerade. Örtsalt och örtkryddor i maten minskar saltbehovet.